Mona Broshammar
Erik Nordblad
Förklara gärna vad du menar, säger du att min 11-årige brorsson skulle, om han ville, få föra ett samtal med Frankrikes president?
Postad av Patrik i Uppsala , 21 maj 2010
Ja exakt din 11 årige brorson och alla andra bör väl få prata med en statschef.
Postad av Michael Schreiter i Malmö , 25 maj 2010
Jaha, nu skriver du "bör få prata med...". Min fråga är fortfarande om min 11-årige brorsson skulle få större chans att träffa och prata med en president än men vår svenske Konung.
Är det skolan eller statsskicket du vill ändra?
Postad av Patrik i Uppsala , 25 maj 2010
Fakta är att Sveriges statschef snackar inte med medborgarna i Sverige trots att han får omkring två miljoner i veckopeng året runt av dessa Svenska medborgare.
Han snackar inte det vet du Patrik.
Ja,,,,, chansen är mycket störe att snacka med en folkvald President än nuvarande Kung, det gäller alla människor även din brorson.
Jag vill ändra både skola och statskick.
Postad av Michael Schreiter i Malmö , 25 maj 2010
Men jag frågar fortfarande efter vad du menar, säger du att Frankrikes president pratar med skolbarn medan vår Kung gömmer sig?
Och i så fall, var är fakta? Visa mig siffror/utredningar som stödjer att 45% av de franska barnen årligen har ett samtal med presidenten medan bara 3% av de svenska får prata med vår Konung. När du presenterat sådana fakta är jag beredd att antingen hålla med dig eller argumentera mot dig.
Postad av Patrik i Uppsala , 31 maj 2010
Frankrikes President och även andra demokratiskt folkvalda Presidenter pratar med bla skolbarn det kallas för yttrandefrihet.
Om vår Kung gömmer sig?
Han är inte min Kung jag är Republikan.
Sveriges statschef Kungen snackar inte politik med de Svenska eller några andra medborgare det vet du väl? Eller?
Postad av Michael Schreiter i Malmö , 28 juni 2010
Statsministern är inte min statschef då jag aldrig röstat och inte heller kommer att rösta på M. Tramsargument och tramsigt uttalde.
Men jag tror att jag äntligen tolkat vad det är du menar. Menar du att du är upprörd på Kungen för att du inte kan prata POLITIK med honom, eller för att du inte kan prata med honom om vädret, fotbollsVM mm?
Skillnaden mellan Sverige och Frankrike är väl i teorin bra men du kan aldrig få prata politik med Chirac, hur mycket du än vill. Den praktiska skillnaden är här mycket liten.
Skickar du två identiska brev till Kungen och frankrikes president med en fråga om euron skulle du få två olika svar;
Från frankrike; Presidenten är från parti Hej-o-hå vilka har den här åsikten... skrivet av en sekreterare.
Från Sverige; Kungen är en opolitiskt bunden statschef och kan därfr inte yttra sig i frågan. Euron är å ena sidan... och å andra sidan...
Fortfarande har ingen direkt dialog förts direkt med statschefen.
Postad av P , 28 juni 2010
Förra inlägget ska vara Patrik i Uppsala.
Postad av Patrik i Uppsala , 28 juni 2010
Det går att snacka med Chirak och en massa andra demokratiskt folkvalda statschefer (Presidenter) på denna planeten men inte med Sveriges statschef (Kungen) vilket är anmärkningsvärt att ni Monarkister försvarar.
Postad av Michael Schreiter i Malmö , 29 juni 2010
Men jag förstår fortfarande inte vad du menar? Menar du ett samtal om vad som helst eller ett samtal om politik?
Men jag tror ju inte att du kan ringa upp Reinfeldt eller Chirac och få prata med någon av dem bara så där. Rent teoretiskt kanske det skulle vara möjligt men inte praktiskt.
Postad av Patrik i Uppsala , 29 juni 2010
Ett samtal om vad som helst ja, obs människor bör få ha ett privatliv och frågor finns då som de inte vill svara på, helt enkelt frågor som inte angår andra människor, det finns frågor som också är dumma.
Det skulle förmodligen vara lättare att få tag på President Chirac eftersom han tror på Republik som statsskick vilket inte Reinfeldt gör. (tyvärr)
Reinfeldt försvarar ju att Sveriges statschef Kungen inte pratar med medborgarna i detta landet så att Reinfeldt inte går att få tag på ligger på samma censur nivå som att det inte går att snacka politik med Kungen.
Reinfeldt har sekreterare som besvarar tex emeijl vilket är dåligt.
Majoriteten som sitter i riksdagen svarar inte på frågor alls vilket är ett demokratiproblem.
Postad av Michael Schreiter i Malmö , 1 juli 2010
Jag håller med dig michael och vet att det är sant, därför att en riksdagsledamot (tre faktiskt) sagt det till mig själva.
Men du tror väl inte på allvar att Chirac, eller Obama, eller Hallonen svarar på brev eller i telefon heller själva?
Vidare kan jag inte motbevisa dig på om Kungen, Reinfeldt eller Chirac skull "prata med" mig/dig om någon av oss ringde eftersom att jag inte försökt ringa någon av dem, men om du vill kan du få ringa samtliga och se om du kan få prata lite om fotbollsVM med någon.
Om du sedan återkommer med fakta i handen (eller inspelat på band) kommer jag att tro dig.
Postad av Patrik i Uppsala , 5 juli 2010
Jo om de är anträffbara varför skulle de inte snacka med medborgarna i landet som de är statschef för.
Jag är inte intresserad av fotboll.
Reinfeldts politik är enligt min bedömning lika bedrövlig som de röd gröna så det är meningslöst att försöka snacka med Reinfeldt. Chirac är inte President längre det är Sarkosy och han är det inget fel på enligt min bedömning men Obama borde ändra valsystemmet när de väljer President, det skulle varit ett direktval då hade alla röster haft samma värde.
Att det hänt mer än en gång i USA att det tillsatts en President som haft minoriteten av de avlagda rösterna är anmärkiningsvärt.
Om jag träffar Obama personligen så skall jag fråga honom varför de inte ändrar valsystemmet i USA när de väljer President så det blir ett direktval.
Postad av Michael Schreiter i Malmö , 5 juli 2010
Jag är ledsen Michael men jag ser inte vart du vill komma med ditt förra inlägg. "Om de är anträffbara varför skulle de inte snacka med medborgarna...?".
Vi har en opolitisk statschef, han kan prata politik men inte uttrycka egna (för) starka åsikter av den anledningen. Den samlande symbolen för ett land måste vara opolitisk för att kunna företräda hela LANDET (om inte 100% av medborgarna röstar på samma parti eller person, då kan denne vara politisk).
Beträffande dina personliga chanser att träffa någon statschef är de nog lika små oavsett vem du försöker ha ett möte med.
Postad av Patrik Hansson i Uppsala , 27 juli 2010
Vi har en opolitisk statschef, ja, och det är fel för vi skall ha en politisk statschef.
Som medborgarna kan snacka med, och som kan svara på frågor tex vilken riktning skall vi ha i denna politiska frågan.
Medborgare i olika länder kan snacka med statschefer även om de inte är medborgare i samma land som statschefen som de snackar med.
Det kallas demokrati.
Postad av Michael Schreiter i Malmö , 28 juli 2010
Men kan de verkligen göra det? Kan du lägga fram "bevis" som andra (t ex jag) kan ta del av?
Jag tror att om du försökte 10 ggr
i) boka ett möte med president Sarkozy
ii) boka ett möte med Reinfeldt
iii) boka ett möte med Konungen
Skulle resultatet bli likadant. Alla är upptagna och du skulle inte få träffa någon. Alls. Republik eller ej. Det handlar om tid och om vikten av olika åtaganden. Samtliga statschefer har mer att göra än att träffa en privatperson som vill ställa en direkt fråga till dem. Acceptera det.
Statscheferna vet också att deras sekreterare är lämpliga personer att besvara diverse "mindre viktiga" frågor då de är relativt insatta i politiken som deras chefer bedriver.
Postad av Patrik Hansson i Uppsala , 9 augusti 2010
Det förekommer att Presidenter har presskonferenser, då ställs det frågor till dem.
Sveriges Kung har aldrig haft någon presskonferens därför kungligheter har inte sådana frågestunder.
Du har fel Patrik och det vet du när du säger att statschefer har mer att göra än att träffa en privatperson som vill ställa frågor.
När statschefer som är demokratiskt valda är ute och åker omkring då träffar de folk och då pratar de med olika människor om de flesta saker, åker de till en arbetsplats så snackar de med de som jobbar där och åker de till en skola så snackar de med skolpersonal och elever.
Reinfeldt har ju suttit i radio under denna mandat period och svarat på inringarnas frågor.
Det går ju även att ställa frågor till politiker när de åker runt i landet på sina valturnerer.
En privat person är en väljare så därför snackar statschefer med dem.
Postad av Michael Schreiter i Malmö , 11 augusti 2010

Censur
Sveriges statschef pratar inte med medborgarna i Sverige som ger honom omkring två miljoner i veckopeng året runt. Däremot kan de Svenska medborgarna snacka med andra statschefer tex Frankrikes President eller USAs President.
Det finns en obligatorisk 9 årig grundskola i Sverige där eleverna får lära sig olika ämnen bla Svenska.
De eleverna kan också snacka med andra statschefer tex Frankrikes President eller USAs President men de kan inte snacka med Sveriges statschef Konungen trots att de skall lära sig Svenska i den obligatoriska 9 åriga grundskolan.
VAD ÄR CENSUR ?????
Postad av Michael Schreiter i Malmö , 18 december 2009